Budapesten, egy belvárosi pubban tartotta meg első vásárlói találkozóját a DKT (Digitális Közönségmérési Tanács). Az eseményen Sopov István, a DKT Kft-t tulajdonló EDME (Egységes Digitális Mérésért Egyesület) elnöke bemutatta a szervezetet és tájékoztatta a vásárlókat a korábbi évek tevékenységéről.

A 2025. április 1-től bevezetésre kerülő fontos módszertani frissítésről Varga Zoltán, a Gemius Audience&AdReal Managere tájékoztatta az esemény résztvevőit.
A változtatással a DKT-Gemius Közönségmérés felkészülté válik a 3rd party cookie-k (TPC) felhasználhatóságának bármilyen nemű további korlátozása okozta esetleges torzító hatásokra.
A módszertani frissítés alkalmazását elsősorban a Google előre nem kiszámítható magatartása a TPC használatának korlátozására tette szükségessé. A fejlesztés egyik nagy vívmánya a 1st party cookie (FPC) adatmennyiség felhasználását is lehetővé tevő cookie matching technológia, ami jelentősen kiterjeszti a kutatás látókörét. A frissítés flexibilis, ez azt is jelenti, hogy a FPC-k mellett a kutatás továbbra is felhasználja a TPC adatokat egészen addig, ameddig azok elérhetőek. A böngésző azonosítók nagyobb mintája pozitív hatással van a böngésző panel méretére is, valamint tovább javul a súlyozási hatékonyság.

A módszertani frissítés nem érinti az idősoros elemzéseket. A JAR FLEX névre keresztelt csomag elemei hatásukat tekintve teljesen semlegesek a Views és Time mutatókra és a demográfiai összetételben sem figyelhetők meg érzékelhető elmozdulások, mutatott rá a részletes validációs fázisban a Gemius módszertani csapata.
A JAR FLEX csomag elemei:
EC Standard: a Real Users kalkuláció egyik fontos eleme az egyes auditált (mérőkóddal mért) tartalmak valószínűségi browser halmazának kiszámítása. Ez egy kalibrációs univerzum minden tartalomhoz egyedileg. Az EC Standard, a korábbiaktól eltérően, direkt módon beemeli a non-cookie forgalomra eső becsült browser mennyiséget is, köszönhetően a JAR FLEX cookie-matching technológiának és így pontosabb képet tükröz az egyedi tartalomfogyasztási mintázatokra is a valós Real Users számokról.
Estimating the number of Visits: ezzel az elemmel a Firefox és Edge böngészők Visit számait is be tudja immár emelni a kutatás a 1st party cookie adatok alapján becsülve. Ezzel egy korábbi, az érintett böngészők TPC tiltásával járó vakfoltot sikerül kiküszöbölni. A Visit számok egyben kalibrációs értékekként is funkcionálnak a Real Users számítási folyamatban, ami tovább növeli a kalkuláció pontosságát. A frissítéssel együtt a Visit számok növekedése várható az említett böngészők arányában az egyes tartalmakon.
APP Visitor ID: a mérőkóddal mért mobilappok esetében a Real User kalkuláció miatt kiemelten fontos a médiatulajdonosok közreműködése a mérőkód és SDK frissen tartása kapcsán, hogy az elengedhetetlen VendorID és AdvertisingID paraméterek megfelelően átadásra kerüljenek a mérés során. Egyben a FPC azonosítók felhasználásával bővíthető az applikációs panel.
A prezentáció előtt a DKT megosztotta a módszertani összefoglaló anyagokat a vásárlókkal.
Köszönjük az ehhez kapcsolódóan beérkezett előzetes és utólagosan felmerült kérdéseket is az eseményen résztvevőktől!
Comments