Kutatásmódszertan

Az adatok csak számok, önmagukban semmit sem érnek. Értékessé csak akkor válnak, ha azok hiteles forrásból és megbízható módszerrel lettek gyűjtve, és az adatfeldolgozás során megfelelő módszerekkel, fontosságuk szerint súlyozottan kerülnek felhasználásra. Ezzel lesz a számokból adat- és aranybánya.

Az internetes adatgyűjtés különösen nagy mennyiségű adatot biztosít, ezért kiemelten fontos a kutatás során alkalmazott módszertan. A mobil technológia előretörése, az egyes látogatók által internetezésre használt eszközök sokszorozódása, ennek nyomán az egyedi látogatók azonosításában rejlő kihívások és az információhordozók változása radikálisan megváltoztatja az adatok elemzését. Ezeknek a kihívásoknak felel meg a Digitális Közönségmérési Tanács megbízásából, a digitális közönségmérés szolgáltatást biztosító Gemius kutatási módszertana.

A Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) projekt célja az, hogy web, video (stream) és mobil applikációs forgalom- és közönségmérést szolgáltasson különböző eszközökön (PC – ezen belüli is megkülönböztetve az otthoni és a munkahelyi lokációt, mobiltelefon, tablet) online médiafelületekről, biztosítsa azok látogatottságának hiteles, áttekinthető, összehasonlítható és piaci szereplők részére használható, átlátható adatbázisát, mérési és kiértékelési módszertanát. A mérés a  későbbiekben részletezett módszertana nyomán nem csak külön desktop, mobil és tablet eszközökre vonatkozóan tud különböző forgalmi- és közönségösszetételi mutatókat a felhasználók számára biztosítani, hanem igazodva a megváltozott internetezési szokásokhoz, az egyedi felhasználók által használt többféle eszközökből fakadó duplikációkat kiszűrve teljes forgalmi- és közönségmutatókkal is szolgál az ún. multiplatform mérés keretében.

2018. március 1-jétől a közönségösszetételi adatok naponta frissülnek. Az ún. Gemius OverNight® szolgáltatás keretében a felhasználók másnap nem csak azt láthatják, hogy előző nap hányan látogatták a portfóliójukba tartozó weboldalakat, hanem azt is, milyen összetételű volt a közönségük.

A DKT projekt három fő területre koncentrál: weboldalak, mobil applikációs tartalmak és videó (stream) tartalmak forgalom- és közönségösszetételének mérésére.

A weboldalak forgalmának real-time követése (gemiusPrism)

A weboldalak forgalmának real-time követését az ún. site-centrikus mérés teszi lehetővé. A mérésben résztvevő szereplők mérőkódokat helyeznek el a tartalmakban. (Weboldalaknál lehetőség van csak szoftverpanelen keresztül történő, jelenleg PC-re korlátozott mérésre is (lásd később), ebben az esetben nincs szükség mérőkód kihelyezésére az oldalon.) A mérésben résztvevő látogatók és a tartalmak interakciói rögzítésre kerülnek, részletes adatok keletkeznek az oldalletöltésekről, az oldalakon eltöltött időről és a látogatásokról.  A mérőkódok közvetlenül a következő információkat gyűjtik a GDPR által előírt szabályozással összhangban: böngésző azonosító, meglátogatott URL, cookie, IP cím (anonimizált módon), operációs rendszer információk, URL hivatkozások, a használt böngésző és azon keresztül az internetezésre használt eszköz (PC, mobil, tablet)  típusa stb. A látogatók egyedi azonosítása Browser ID azonosítás alapján működik. Az egyedi azonosítás teszi lehetővé az adott oldalra visszatérő látogató érzékelését. A forgalmi mérési adatok a mérőkód kihelyezésétől számított 1 órán belül elérhetővé válnak a szolgáltatás nem publikus analitikai felületén (gemiusPrism). A gemiusPrism webanalitikai felületen, melyet csak az adott projektek méretője lát, olyan megbízható, mintavételen alapuló, azaz becsült real-time és akár órás bontású analitikai adatok érhetőek el, mint például oldalletöltések, oldalletöltések időtartama és hossza, látogatások hossza, be- és kilépések, bounces, bounce rate, exit rate, látogatók, visszatérő látogatók, látogatások/látogató, látogatóra eső átlagos idő, látogatási gyakoriság, operációs rendszerek, böngészők, nyelvek, a használt eszköz adatai, stb.

A tartalomszolgáltatónak minden domaint, streamet, applikációt külön projektként kell mérnie. A projekt a gemiusPrism rendszer alapegysége, minden önálló, mért tartalom önálló projektet képez.

Weboldalak, applikációk és streamek napi forgalmi és közönségösszetételi adatai: gemiusExplorer - OverNight®

2018. március 1-jétől napi rendszerességgel érhetik el a DKT ügyfelei a közönségösszetételi adatokat. Az előző napi adatokkal minden hétköznap 12 óráig frissülő mérés adatai a mérőkódos mérésből és egy véletlenszerű kiválasztással toborzott online panelből származnak.

A pontosabb eredmények eléréséhez a mért adatok ellenőrzésre kerülnek. Például kiszűrésre kerül a domainhez nem köthető url-en keletkező forgalom, a kettős kódolás, a beágyazott tartalmak (pl. webes applikációk) forgalma, forgalomgeneráló robotok alkalmazása, külföldi eredetű forgalom szétválasztása, az indokolatlanul ingadozó forgalom. 2018. március 1-jétől nem jelenik meg az oldalletöltési adatokban az adott oldalon esetlegesen alkalmazott autorefresh frissítésből származó oldalletöltés, továbbá az sem, ha az oldalt egy másik domain felületébe ágyazták be (iFrame szűrés), és ebből fakadóan generálódik letöltés.

A közönségmérési adatok szoftverpaneles és ún. cookie (browser ID) paneles mérésből származhatnak. Amennyiben egy site esetében mindkét információ rendelkezésre áll, úgy a cookie paneles mérés eredménye a mérvadó.

Cookie paneles mérés

A cookie paneles mérés során kérdőíves adatfelvételt készítünk a mért site-okon, melynek keretében a mérésben résztvevő weboldalak látogatóinak véletlenszerűen kiválasztott tagjai számára egy kérdőív ugrik fel. A kérdőív mind desktop, mind mobil eszközök (okostelefon, tablet) esetében is felugorhat. A mobil eszközökre optimalizált kérdőív, igazodva a mobil eszközökön történő internetezés sajátosságaihoz, néhány kérdéssel rövidebb, mint a desktop verzió. A webkérdőívek demográfiai kérdéseket tartalmaznak (pl.: életkor, nem, végzettség, társadalmi státusz, médiahasználat stb.), amelyek segítségével meghatározható az adott honlap látogatóinak profilja.   

A rendszer egyedi cookie, illetve ennek hiányában browser azonosítókkal lát el minden internetezőt, aki a mérésben résztvevő valamelyik weboldalra látogat. Amennyiben a felhasználó kitölti a popup kérdőívet, akkor az ő demográfiai profilja tárolásra kerül (az azonosítójához kapcsoljuk), így bármilyen más – a mérésben résztvevő – oldalra látogatva nincs szükség a kérdőív újbóli kitöltésére.

A paneltagok előbb részletezett módon történő kérdőíves rekrutálása folyamatos. A kérdőív megjelenítésére vonatkozó alapelveket és szabályokat a DKT az adatszolgáltatóval közösen hozza annak érdekében, hogy a látogatók számára a kérdőív felugrás, annak gyakorisága az internetezés során semmiképpen se legyen zavaró.

A cookie panel tagjainak minimális száma desktopon minimum harmincezer, a mobil eszközökön (mobilon és tableten együtt) pedig minimum tizenötezer fő. A desktop és a mobil eszközök panel fúziójával áll össze egy olyan adatbázis, amely az eszközkereszthasználat kiszűrésével ad közönségadatokat egy-egy site teljes látogatói köréről.

Azt, hogy a panel tagjainak szocio-demográfiai összetétele megfelelően tükrözze a hazai 15 év feletti internetezők összetételét, a panel súlyozásával érjük el. A DKT közönségmérést minden esetben megelőzi egy alapozó kutatás, amely segítségével megállapításra kerülnek a pontosságot növelő súlyozási változók, melyek mentén korrigáljuk egyes csoportok panelen belüli alul-, illetve felülrepzentáltságát. A cookie panel tagjainak összetétele így követi az alapozó kutatásban megismert eloszlásokat.

A hazánkban érvényes adatvédelmi jogszabályoknak és az Esomar ajánlásoknak megfelelően a felhasználónak beleegyezését kell adnia a panelben való tagsághoz.

Szoftverpaneles mérés

A szoftverpanel tagjait olyan személyek alkotják, akik telepítették számítógépükre a NetSoftware nevű monitorozó alkalmazást, vagy böngészőjük bővítményeként engedélyezik a NetPanel Light nevű kiegészítést.  A szoftver telepítésének lehetősége a kérdőíves desktop panel tagjai számára érhető el (mobiltelefonos szoftverpanel egyelőre nem áll rendelkezésre a magyarországi mérésben). A szoftver, illetve a böngésző bővítmény követi és tárolja mindazon weboldalak listáját és paramétereit, amelyet a felhasználó vagy a háztartásának valamelyik tagja meglátogatott, így tud a mérés becslést adni olyan site-ok forgalmára és közönségének összetételére, amelyről mérőkód hiányában egyébként nem lenne adat (pl. Facebook, Google, YouTube).

Az aktuális internetező személy azonosítása felugró ablakon keresztül történik.  A szoftver, illetve a bővítmény valamennyi széles körben elterjedt böngésző családon és operációs rendszeren keresztül történő internetezést képes rögzíteni. Ezen túlmenően bármilyen kliensoldali alkalmazás használatára vonatkozóan is képes az adatgyűjtésre, legyen az üzenetküldő szolgáltatás, lejátszó, vagy más szoftver. A szoftver jelenleg csak PC eszközre telepíthető, és azon gyűjt adatokat.

A  paneltagokat ösztönözzük arra, hogy valamennyi általuk használt számítógépre telepítsék a NetSoftware monitorozó programot, illetve minden általuk használt böngészőnél alkalmazzák ezt a bővítményt. Csak azoknak a személyeknek adatai érvényesek, akik a teljes mérési időszakban aktívak voltak, azaz a NetSoftware program egész hónapban telepítve volt számítógépükre vagy böngészőjükre, bármilyen online aktivitást mutattak és érvényes demográfiai információ is van róluk.

A szoftverpanel tagjainak minimális száma négyezer fő. A szoftverpanel tagjainak összetétele követi az alapozó kutatásban megismert eloszlásokat.

A kutatás súlyozottan figyelemmel van a viselkedési és demográfiai különbségekre. Például a kérdőív kitöltési hajlandóságot, valamint az internetezési szokások és attitűdök hatásait is figyelembe veszi.  Az offline alapozó kutatás eredményei alapján a kutatók rendszeresen felülvizsgálják a panelek demográfiai összetételét, és súlytényezők alapján korrigálják.

2018. március 1-jétől a közönségmérés eredményeit tartalmazó adatbázis naponta, a mérési napot követőnap 12 óráig kerül publikálásra az előfizetők számára, és egyre erre külön kifejlesztett szoftver (gemiusExplorer) segítségével nyitható meg. A gemiusExplorerben a  közönség-adatbázis adatai mellett a belföldi 15 évesnél idősebb hazai internetezők csoportjára vetített forgalmi eredmények is elérhetőek, melyek különböző célcsoportok szerint is elemezhetnek a felhasználók (pl. nem, korcsoport, iskolai végzettség, főbevásárló, főkereső, régió, megye, településtípus, településnagyság, személyes ellátottság, Esomar státusz, gazdasági aktivitás, foglalkozás, háztartásnagyság, 18 évnél fiatalabb gyermekek száma, háztartás ellátottsága, személygépkocsik száma a háztartásban, megfigyelt internet-használati gyakoriság, újságolvasás gyakorisága szabadidőben, tv-nézés gyakorisága, alkalmazottak száma, munkahely ágazata, stb.). A naponta szolgáltatott közönségmérési adatokat heti, valamint havi szinten aggregált közönségmérési adatbázisok is kiegészítik, amelyek szintén a gemiusExplorer-ből érhetőek el. A heti adatok a hetet követő hétfőn, a havi adatok a hónapot követő hónap 4. munkanapján kerülnek a legkésőbb publikálásra.

Az adatfeldolgozás pontos módját, a használt módszereket, a megjelenített adatokat,  illetve a frissítés módját és gyakoriságát részletes  szakmai leírás tartalmazza.

Forgalmi adatok felülete: gemiusRating

A közönségmérési adatok publikálását követően a főbb forgalmi mutatók valamint néhány kiemelt szocio-demográfiai célcsoport szerinti bontás a gemiusRating felületen is elérhetőek az előfizető ügyfelek számára. A gemiusRatingen publikált adatok egy része (mint például valós felhasználók száma, internetes populáción belüli elérés, oldalletöltések, látogatások, eltöltött idő) publikus és az előfizetői körön túl bárki számára látható. A forrás pontos feltüntetése mellett (pl. Forrás: Gemius-DKT, 2018. március, Rating, belföld, 15+, total platform) ezek az adatok szabadon felhasználhatók.

DKT

Digitális Közönségmérési Tanács biztosítja a magyar interaktív piac számára a forgalom- és közönségmérési adatokat.

Friss hírek

  • 2018 márciusától megújultak a DKT által kiadott toplisták. Az OverNight-mérésre való áttéréssel párhuzamosan mind a valós felhasználók (RU) számának becslése, mind pedig az oldalletöltések kalkulációja is változott, ezért a korábbi toplistákat lezártuk és új idősort nyitottunk.
    2018. június 18. 09:32:58
  • 2018 februárja az időjárási és a sportoldalak számára kedvezett a leginkább, míg a bulvártartalmak fogyasztása mutatta a legnagyobb csökkenést. Ez derül ki a DKT februári toplistáinak eredményéből.
    2018. április 12. 09:17:02